dinsdag 30 juni 2009

R4 aansluiting sint lievenspoort


R4 'rond' in het zuiden tegen 2014

Vlaamse regering keurt bestek goed van 69 miljoen

Gent - Tegen 2014 kan je tussen de Heerweg Noord in Zwijnaarde en de Guldensporenlaan in Merelbeke gewoon op de R4 blijven rijden. Dat dat ontbrekende stuk R4 na jarenlang palaveren dan toch zal worden aangelegd, is goed nieuws voor AA Gent dat het toekomstige Arteveldestadion een stuk bereikbaarder ziet worden, maar ook voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein van het Eilandje.
De Vlaamse regering gaat onderhandelen met drie groepen aannemers die nog overblijven als kandidaat om het ontbrekende stuk R4 ten zuiden van Gent aan te pakken. Daarvoor keurde de regering een bestek goed van 69 miljoen euro.
Het project van de R4 Zuid bestaat uit de aanleg van het zuidelijke deel van de R4 in Gent en Merelbeke (zie het plan hieronder). De weg zal bestaan uit twee rijstroken (eenrichtingsverkeer richting Merelbeke) en een pechstrook.Voor de fietsers komt er langs het hele traject een fietspad, gescheiden van het autoverkeer.
Normaal gezien zal de uiteindelijke aannemer einde 2010 worden aangeduid, zodat de werken in 2011 kunnen starten. Die zullen 3 jaar duren, zodat tegen 2014 het traject van de R4 zal zijn uitgebreid met wat u hieronder in het rood getekend ziet.
'Ik ben zeer verheugd dat we vandaag een belangrijke stap vooruit gezet hebben voor de aanleg van de R4 Zuid,' zegt minister Crevits. 'De selectie van de aannemers en de goedkeuring van het bestek betekenen dat er binnen twee jaar gestart wordt met de werken. Na vele tientallen jaren van plannen maken hebben we zo eindelijk uitzicht op de effectieve aanleg van dit ontbrekend stuk weg! Ik ben ook verheugd dat Vlaamse aannemers elkaar vinden voor de realisatie van de missing links.'


Bij de werken wordt de R4 eerst doorgetrokken van de Heerweg-Noord naar het Scheldekanaal. In die eerste fase wordt er ook een nieuwe, bredere brug gebouwd over de Schelde, tussen de Nieuwe Scheldestraat en de Ottergemsesteenweg-Zuid. De huidige Ringvaarbrug wordt dan afgebroken. Tezelfdertijd zal de Nieuwe Scheldestraat een in- en uitrit krijgen naar de R4 met een rotonde.
Er komt ook een uitrit vanaf de E17/B401 komende vanuit Gent-Centrum naar de R4-binnenring. Op die manier zal je vanaf de Sint-Lievenspoort snel op de R4 zijn, zodat er minder verkeer over de kleine stadsring zal moeten rijden.
In een tweede fase wordt er gewerkt tussen het Scheldekanaal en Merelbeke. Daarvoor worden er bruggen gebouwd over het Scheldekanaal en de Tijarm en een tunnelkoker onder de Hundelgemsesteenweg. Het is in deze fase dat de aparte in- en uitrit naar het Eilandje in Zwijnaarde wordt gebouwd. Daarvoor komt er een rotonde.
Ook het hele complex in Merelbeke waar de R4-Oost nu aansluit op de E40 - en waar de R4-Zuid dus bij komt - zal grondig worden hertekend.


(bron:de gentenaar)

Geen opmerkingen: