vrijdag 12 juni 2009

De hel van de sint lievenspoort.

Tramlijn 4: Uw krant deed de test

Onze redactie nam voor u de proef op de som. Journalist Sam Truwant kocht gistermiddag een kaartje voor tram 4. De rit op de, volgens verzekeringsmaatschappijen, bijna gevaarlijkste route van Vlaanderen, leverde een aantal opmerkelijke vaststellingen op.
De Opgeëistenlaan is zonder twijfel een ware beproeving voor de tramchauffeur. De ene oversteekplaats volgt de andere op, en advocaten zijn vaak zó diep in hun dossiers verzonken, dat ze nalaten links en rechts te kijken. Aan de Muidebrug ligt een net iets te scherpe bocht, die onze chauffeur ook net iets te snel neemt. Ik moet toegeven: daar kan ik me nog maar net staande houden. Gelukkig hield ik het tijdens mijn middaglunch bij boterhammetjes met een glas water. Even later last de trambestuurder - noodgedwongen - een pauze in. In de Sleepstraat is het immers aanschuiven geblazen. Dat de tram hier geen enkel autobumper raakt, vind ik nog altijd een klein mirakel. Het is nu bijna vijf uur. Spitsuur dus. De tram raakt voller en voller, mijn adem wordt korter en korter. Ik sla nog even een praatje met mijn buurman, vraag hem wat hij van de rit denkt. En ik kan je geruststellen: hij én de andere passagiers zijn helemaal niet gevaarlijk. Even overstappen voor de werken aan de Korenmarkt en dan richting Moscou. Een ongeluk wordt deze keer vermeden, maar toch beleeft de chauffeur hier wellicht het tweede, échte stressmoment van de dag. De veel te drukke doorgang aan de Sint-Lievenspoort is hels. Eindconclusie: deze rit is niet altijd een plezier, maar laat ons wel wezen: u kan nog altijd met een gerust gemoed de tram nemen.

bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=RN28BB4H

Geen opmerkingen: