vrijdag 3 april 2009

opening v brouwerij en brasserie Gruut


voor de liefhebbers onder jullie :

vanaf morgen zaterdag 4/04 opening v brouwerij en brasserie Gruut > Grote Huidevettershoek 10 Gent (Ucon)
ik dacht dat je bier kon krijgen voor 1€, dus allen daarheen !!

grtjes

Rachida

Zie ook www.gruut.be)

Meer info op het nieuwsblad:

'Gent zonder brouwerij, dat kan niet'
ANNICK DE SPLENTER opent brouwerij aan Grote Huidevettershoek, in vroegere brasserie Flor


GENT - Vanaf 17 maart kunnen Gentenaars in de nieuwe brouwerij Gruut terecht voor een blond bier: de Gruut. De 40-jarige Annick De Splenter is de brouwer. 'Brouwen zit me in het bloed. Ik kom uit een brouwersfamilie', vertelt ze. Daarmee heeft Gent opnieuw een eigen stadsbrouwerij. Karel Van Keymeulen
De 40-jarige Annick De Splenter komt uit een brouwersfamilie. Ze groeide zelfs op in een woning die boven een brouwerij in Dentergem was gelegen. 'De bierpassie zit me in het bloed. Mijn familie maakte bieren als Straffe Hendrik en Dentergems witbier. Ik heb ook tien jaar bij brouwerij Liefmans in Oudenaarde gewerkt, waar ik instond voor de export. Daardoor heb ik contacten gelegd in de Verenigde Staten. Ik had al een brouwinstallatie, opgeslagen in Brugge. Ik was op zoek naar een geschikte plek in Gent, maar dat heeft me wat tijd gekost. In afwachting heb ik ook nog communicatie gedaan voor vzw Trefpunt.'



Deze plek aan de Grote Huidevettershoek leek je geknipt?

Annick De Splenter: Ik herinner me brasserie Flor nog van toen ik er als jong meisje kwam. Vooral dat water dat door de ruimte stroomde, vond ik fascinerend. Ik hou ook van de industriële look van het gebouw. Het doet me denken aan de oude magazijnen waar de hop naar de bovenste verdieping werd getakeld en beneden werd gebrouwd. Ik had een ander pand op het oog, maar dat sleepte aan. Pas in december heb ik dit pand gevonden. In januari kreeg ik mijn lening en toen begon alles te rollen.

Je komt uit een brouwersfamilie. Maar kun je ook bier brouwen?

Jaja, wees niet bang. Ik had al een brouwersopleiding gevolgd en vorig jaar heb ik het laatste jaar brouwersingenieur aan KaHo Sint-Lieven nog eens overgedaan. Dat was heel leerrijk. Want het brouwersvak evolueert. Vooral de kennis over scheikundige processen is sterk toegenomen.

Welk soort bier gaat u brouwen?

Ik brouw op basis van een Middeleeuwse receptuur met kruiden en niet met hop. In de Middeleeuwen verdeelde de Leie Gent in twee. Op de rechteroever gebruikten brouwers onder Duits gezag typische bieringrediënten zoals hop. De brouwers onder Frans bewind op de linkeroever brouwden met gruuten, een mengeling van kruiden. Dat mengsel kregen ze van de landsheren. Ze moesten daar ook taksen op betalen. Het geheim van het mengsel kenden de brouwers niet, want de landsheer maakte dat mengsel. Samen met KaHo Sint-Lieven heb ik daar onderzoek naar gedaan. We hebben een mengsel gevonden waarmee we een bier met een goede speciale smaak konden brouwen. Neen, ook wij houden het mengsel geheim. Gruut wordt een speciaal blond bier met 5,5 procent alcoholgehalte.

Waar komt die naam Gruut vandaan?

De gruut was de munt in de tijd van keizer Karel waarmee de accijnzen werden betaald. Je had een dubbele en een enkele gruut. Dat is ook het embleem dat op onze etiketten en glazen staat. Het glas heb ik al en ook de bierkaartjes met tekeningen op. Als je het glas op de bierkaartjes plaatst, krijg je een anamorfose. Een anamorfose is een vertekende afbeelding, die er slechts gezien vanuit een bepaalde hoek of onder bepaalde optische voorwaarden realistisch uitziet. Dat is een techniek uit de Middeleeuwen om erotische scènes te bekijken.


Kun je van dergelijke brasserie wel leven?

Dat moet. Het is geen hobby, ik wil er van leven. In deze ruimte organiseer ik ook degustaties. Bezoekers zullen me kunnen zien brouwen. Ik zal ook uitleg geven over het brouwproces. Brouwen duurt tien uur. Daarna wordt het brouwsel overgetapt in de tanks waar het een maand kan rusten, rijpen en klaren. Ik kan 500 liter in een keer brouwen en in mijn tanks is er plaats voor 5.000 liter. Ons bier zal op vaten worden gestoken en op flessen worden getrokken. Gruut wordt hét Gentse bier.

In je brouwerij kan je ook bier van de tap krijgen?

Beslist. Opzet is dat mijn bier ook in cafés wordt verkocht. Daarvoor heb ik al contact met bierhandelaars. Ik hoop dat veel Gentse cafés het bier op hun kaart zullen zetten en dat bezoekers zullen zeggen: we gaan een Gruut drinken.

Geen opmerkingen: