vrijdag 3 april 2009

Meer over tram vier!

Tram 4 'gevaarlijkste' lijn van Vlaanderen
Gent Alleen op de kusttram worden nog meer incidenten geregistreerd

GENT - Op tramlijn 4, de lijn tussen Gent Sint-Pieters, de Muide en Moscou, werden er vorig jaar 186 ongevallen geregistreerd. Meer dan op andere Vlaamse tram- en buslijnen. De Lijn nuanceert. 'De term 'ongeval' moet je heel ruim interpreteren. Wij beschouwen tram 4 zeker niet als een probleemlijn.'
Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) maakte de cijfers bekend. Op de kusttram na, waar er vorig jaar 252 incidenten werden opgetekend, is tram 4 de 'gevaarlijkste' lijn van Vlaanderen. Als je bedenkt dat het traject van de kusttram 67 kilometer lang is - vooralsnog zowat de langste tramlijn ter wereld - valt het hoge cijfer van de veel kortere Gentse tramlijn 4 op.

Een uitgesproken reden voor dat hoge cijfer van tram 4 is er niet. 'Behalve dan dat lijn 4 dwars door de drukke Gentse binnenstad trekt', zegt Isabelle Colbrandt, woordvoerster van De Lijn. Ze beklemtoont ook dat de cijfers die de minister gaf niet alleen de echte ongevallen behelzen. 'Ook schadegevallen aan de haltes van tram 4 zitten daarin, bijvoorbeeld als er een auto tegen een paaltje botst. Of als een bovenleiding kapotgaat, of zelfs als er door die bovenleiding een scheurtje ontstaat in een huisgevel. In 9 op de 10 gevallen is De Lijn trouwens helemaal niet in fout.'

De andere drukke Gentse lijnen halen trouwens ook relatief hoge scores in de incidentenlijst. Op lijn 1 werden er 175 geregistreerd, op trolleybus 3 waren dat er 140 en tramlijn 21/22 sluit de lijst met 103 schadegevallen. 'Toch merken we dat het aantal incidenten vorig jaar niet echt is gestegen', beklemtoont Colbrandt nog. 'En dat terwijl we toch meer trams laten rijden, en dus meer kilometers afleggen op die lijnen. We zijn dan ook in constant overleg met de stad Gent om het veiliger te maken. Zo hebben we bijvoorbeeld de digitale borden geplaatst aan de Sint-Lievenspoort die afslaande chauffeurs waarschuwen als er een tram aankomt.'

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=RN28BA7O

Geen opmerkingen: