dinsdag 23 september 2008

'Groene doos in de stad'

(bron: het nieuwsblad april 2008)
Niemand zou denken dat er achter de gevels van de drukke Keizervest een rustig groen stadstuintje zou schuilen. Het oorspronkelijke jaren '50-terras verdween en maakte plaats voor een strak, hedendaags terras. Toen Ann Goormachtig vier jaar geleden een huis aan de Keizervest kocht, zag de tuin er als een chaos uit. Het enige punt van charme vormde het authentieke koetshuis op het einde van de tuin.'Ik wilde in de stad komen wonen, maar zocht ook naar een huis met een tuin. In die prijscategorie vond ik echter alleen huizen zonder tuin. Tot ik op dit huis botste. De prijs ervan lag lager, omdat het aan de drukke ring is gelegen. Twee jaar geleden nam ik tuinarchitect Mathieu De Telder in de arm voor de aanleg van de tuin. Het terras dateerde van de jaren '50 en was aangelegd met gebrokkelde stenen in verschillende vormen. Er liep ook een kronkelend pad door de tuin, met losse stenen, en op het einde was er een rotstuin.' De kitsch van de fifties ruimde plaats voor een smaakvolle tuin, met her en der buxussen en taxussen. 'Die hebben we op de huidige grootte gekocht. Aan de linkermuur wilde ik een soort groene strook creëren om minder inkijk van de buren te hebben, maar De Telder heeft me gelukkig aangeraden om voor riet te kiezen. Dat groeit heel snel en is toch zacht qua prijs. Het enige waarop je moet letten, is dat je de plant in de pot laat groeien, anders staat je hele tuin er snel vol van.'Ook de rechtse muur is bezaaid met groene klimplanten, waardoor je ingesloten wordt in een groene oase. 'Ik noem dit vaak mijn groene doos in de stad', lacht Goormachtig.

Geen opmerkingen: